ΕΤΑΙΡΙΑ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ

Απρίλιος 20, 2010

ΣπυρίδωνAνοικτή Επιστολή Απρίλιος 2009
Προς. κ. Χαραλαμπόπουλο Χαράλαμπο Δημητρίου
ΕΤΑΙΡΙΑ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
Σωκράτους 51 και Πειραιώς 10552 ΑΘΗΝΑ

Κοινοποίηση α] ΔΗΜΟ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
β] ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
γ] ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΕΜΠΡΟΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
Αγαπητέ κ. Χαραλαμπόπουλε
Εν πρώτης σου εύχομαι , κάθε χαρά και ευτυχία .
Με ενδιαφέρον διαβάζω τα εξαιρετικά γραπτά σου .
Διάβασα ,το απλά-συντεταγμένο , πολυδουλεμένο και ευκολοδιάβαστο βιβλίο σου . Σχετικά με την ιστορία τόσο της Ναυπάκτου ,όσο και μερικών γειτονικών χωριών , μεταξύ των οποίων [ από ιδιαίτερη ίσως συμπάθεια ] συμπεριλάβατε και το χωριό μου , την Δάφνη . Εγώ προσωπικά σε ευχαριστώ πολύ για την πολύτιμη προσφορά σου .
Παρόλα ταύτα επέτρεψε μου , σε μια μικρή μεν ,αλλά μεγάλης ιστορικής
σημασίας επισήμανση .
Επισήμανση που δυστυχώς αναγκάζομαι να επαναλάβω , για Δεύτερη φορά .
Διότι την πρώτη φορά , απάντησα σε δημοσιογράφο του ΕΜΠΡΟΣ Ναυπάκτου , με τα ίδια περίπου λόγια . Τον Ιούλιο του 2004 και λυπάμαι που δεν έτυχε ,να πέσει στην αντίληψή σας , προτού τυπώσετε το εν λόγω βιβλίο σας . Σας στέλνω το αντίγραφο της τότε επισήμανσης μου , για την ίδια επαναλαμβανόμενη ιστορική ανακρίβεια. δημοσιεύματος του.. Συμπληρώνοντας ακόμα και τα εξής .
‘Η Κάτω Δάφνη ονομαζόταν παλαιότερα Αγκαθόλακα και Παπαδουλέϊκα ή Θεοδωρέϊκα Ε ίχε οικισμό πρό του 1923 , αριθμώντας τότε 18 σπίτια βάσει του οποίου καθιερώθηκε νομικά ο σημερινός οικισμός. Κ.Δ. Υπάρχουν ακόμα και σήμερα σημάδια των παλιών αραιοχτισμένων κατοικιών , που έχουν μετατραπεί σε στάβλους ή μανδρότοιχους .
Ο ίδιος εγώ , στην περίοδο του 1955 νεαρός τότε ,αριθμούσα άνω των 58 οικογενειών μόνιμων κατοίκων της Κ. Δάφνης .
Σύμφωνα με τα γραφόμενα του διακεκριμένου συγγραφέα ,φίλου και συχωριανού μου κ. Μάρκου Μεντζά <> που αναφέρεται στην αναφορά του Γάλου ιστορικού Πουκεβίλ [1815] ως Τζερκλί με 20 οικογένειες. Είμαι απόλυτα σίγουρος , ότι πρόκειται για τον συγκοινωνιακό κόμβο , που σήμερα ονομάζεται Κ Δάφνη. Και στην απογραφή του 1928 ο πληθυσμός ανερχόταν σε 57 κατοίκους με την τοπωνυμία Παπαδουλέϊκα αντί Κ. Δάφνη.
Απορώ για το λόγω , που ο ανωτέρω αγαπητός συγχωριανός μου , το τοποθετεί στην Άνω Δάφνη αντί της Κάτω , παρά του ότι ο ίδιος το συνταυτίζει , με την Αγκαθόλακα . ‘Ονομασία που πολλές φορές ακόμα και σήμερα , ονομάζουμε αποκλειστικά την Κ Δάφνη ..
Πάντως Από όσα αξιοπρόσεκτα μας , εξιστορεί ο αγαπητός λόγιος Μ.Μ. από τον οποίο και εσείς επιλέξατε τα πολύτιμα στοιχεία για τον εμπλουτισμό του βιβλίου σας . Βγαίνει το συμπέρασμα ότι ..
Μετά την εγκατάλειψη της Παλιόδαφνης [Βολήμαχο] όπως ήταν φυσικό , από τους λίγους κατοίκους , που είχαν απομείνει μετά την αναφερόμενη καταστροφή τους . Ένα μέρος των , εγκαταστάθηκε στο αναφερόμενο Απάνω χωριό και ένα άλλο μέρος , στην σημερινή Κάτω Δάφνη . Ένας εκ των οποίων ονομαζόταν Παπαδούλας , εξού και τα Παπαδουλέϊκα
Όταν εγκαταστάθηκαν οι κάτοικοι , στο Πάνω Χωριό η σημερινή Άνω Δάφνη , ήταν ανύπαρκτος και το μόνο Κάτω Χωριό που αναφέρεται από τον Πουκεβίλ ήταν τότε το ξενόφωνο Τζερκλί ή λεγόμενη Αγκαθόλακα ή- Παπαδουλέϊκα- ή Θοδωρέϊκα αργότερα . Το οποίο λόγω της καθόδου και κατοίκησης από το ορεινό στο πεδινό χώρο , πολλών Δαφνιωτών , ονομάσθηκε αντί Κ. Χωριό σε Κ. Δάφνη
‘Αργότερα , οι κάτοικοι του Πάνω Χωριού [ Που όπως φαίνεται έμειναν στο χώρο αυτό για μικρό ίσως διάστημα ] , από το 1870 και μετά άρχισαν να μεταφέρονται διαδοχικά στην σημερινή Άνω και Κ.Δάφνη .
1 ] Το αναφερόμενο από τον Πουκεβίλ Τζερκλί των 20 οικογενειών σε κανένα κείμενο δεν σχετίζεται , με Άνω Δάφνη προ του 1815
Βάσει του αποτυπωμένου πληθυσμιακού πίνακα του βιβλίου σας

ΚΑΤΟΙΚΟΙ
Διαπιστώνεται πρώτον ότι η πληθυσμιακή ανάπτυξη της Παλιόδαφνης αναπτύσσεται φυσιολογικά μέχρι το 1879
Η αύξηση του πληθυσμού στην 10ετία 1879 -1889 οφείλεται λόγω της συνένωσης των Δαφνιωτών , με τους κατοίκους του Τζερκλί [Αγκαθόλακας ] ονομαζόμενη Κ.Δάφνη.
Από το 1889 μέχρι το 1920 παρουσιάζεται μια αύξηση πληθυσμού , η οποία
οφείλεται στην αλματώδη εγκατάσταση από γειτονικά και μη χωριά πολλών.
οικογενειακών στην ΚΔάφνη .
Ο Δαφνιώτης Δάσκαλος μας στο Δημοτικό , μας δίδαξε ότι η Δάφνη αποτελείται από τρις συνοικισμούς , την Άνω και την Κάτω Δάφνη και Τρύπου
Ο αποτυπωμένος ως κατωτέρω στο βιβλίο σας πίνακας πληθυσμιακής κατάστασης έκαστου εκ των τριών συνοικισμών είναι ΑΝΑΚΡΙΒΗΣ..
Έκτός μόνο της απογραφής του 1928 που ανταποκρίνεται κατά 100%στην πραγματικότητα ! Και ιδού η απόδειξη.
Όπως φαίνεται καθαρά ενώ στην απογραφή του 1928 οι κάτοικοι της Άνω Δάφνης ήταν 156 της Κ Δάφνης 57 [Παπαδουλέϊκα] και Τρύπου 26 Στις απογραφές του 1940 και 1951 διαγράφονται οι κάτοικοι από την Κ.Δάφνη και Τρύπου και προσθέτονται στους κατοίκους της Άνω Δάφνης . Στις δε απογραφές των ετών 1961 1971 1981 1991 2001 διαγράφονται μόνο οι κάτοικοι της Τρύπου και προσθέτοντε πάλι στον συνοικισμό Άνω Δάφνης . Με συνέπεια η Κ. Δάφνη να θεωρείται μη υπάρχουσα από το 1928 μέχρι το 1961 Παρουσιασμένη στο βιβλίο σας , ότι κατοικήθηκε από την 10ετία του 1960 και μετά !
Η δε Τρύπου να παρουσιάζεται τελείως ακατοίκητος , από του 1928 μέχρι σήμερα ! Παρά του ότι ,σε μια περίοδο το Σχολείο της Τρύπου , δεν χώραγε τους μαθητές .
Και τέλος αναγράφεται στο βιβλίο σας , ένας υπερβολικός υπερπληθυσμός κατοίκων στην Άνω Δάφνη , που θα ήταν αδύνατο τα υπάρχοντα τότε σπίτια της Άνω Δάφνης , να φιλοξενήσουν 383 κατοίκους το 1940 και 508 το 1951 !
Σας επισυνάπτω και μία σπάνια φωτογραφία , των 46 περίπου μαθητών που φοιτούσαν το 1946 στο Δημοτικό Σχολείο της Κ. Δάφνης ,ενοικιασμένο τότε σε ιδιωτική κατοικία . Η επισήμανση μου αυτή έχει σκοπό την ιστορική αλήθεια και τίποτα περισσότερο.
Σας ευχαριστώ . Μετά τιμής Σπυρίδων Ι. Ζωγράφος
Δάφνη Ναυπάκτου Τ.Κ. 303 00
Τηλ. 26340 28219
spzografos.wordpress.com

ΑΠΑΝΤΗΣΗ κ.ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΥ
Αδικήθηκε ιστορικά η Κάτω Δάφνη;
Στο εμπρός[525/8Μαϊου2009] καταχωρήθηκε επιστολή του κ.Σπ.Ι.Ζωγράφου ,που απευθύνεται προς τον υποφαινόμενο. Ο επιστολαιογράφος δεν είχε την υπομονή να του απαντήσω κατ’ιδίαν, όπως ετοιμαζόμουνα να κάνω για να λύσω την απορία του και να διασκεδάσω τις ενστάσεις του . Επομένως είμαι υποχρεωμένος να δώσω μέσω της εφημερίδας την απάντησή μου .
1.Η συγγραφή της ιστορίας οικισμών είναι πολύ δυσχερής υπόθεση αφού δεν υπάρχουν πάντοτε επαρκή στοιχεία. Στη σειρά <> εξάντλησα τη γνωστή βιβλιογραφία και όπου δεν υπάρχουν έγγραφες πηγές ή στηρίζονται στην παράδοση δεν τις καταχώρησα χωρίς έλεγχο .Ο ιστορικός στηρίζεται σε στοιχεία και δεν τα επινοεί .
2. Ως πρός τη Δάφνη υπάρχουν τέσσερες παλαιοί οικισμοί: Βολίμαχο ή Βολιμά ,Σερέλη [Σερλή ή Τζερκλή], Παλιόδαφνη και Κάτω Παλιόδαφνη [ Επάνω χωριό].Για τον καθένα από τους οικισμούς αυτούς έγινε παράθεση των υπαρχόντων ιστορικών στοιχείων. Επίσης υπάρχουν και τρις νεότεροι οικισμοί. Δάφνη [Ανω], Κάτω Δάφνη και Τρύπου ,για τους οποίους επίσης έγινε σύντομος λόγος .
3. Η χρονολόγηση της ίδρυσης οικισμών δεν μπορεί να στηριχθεί σε στοιχεία και γιαυτό κατά κανόνα την απέφυγα .
4. Η επίσημη ονομασία της λεγόμενης Ανω Δάφνης είναι Δάφνη και πήρε την διάκρηση Άνω , όταν άρχισε να διαμορφώνεται η Κάτω.Επομένως είναι αρχαιότερη της Κάτω Δάφνης.
5. Το Σερέλι ή Τζερκλί δεν τοποθετείται στην [Άνω] Δάφνη , όπως αναφέρει ο επιστολογράφος . Γράφω επί λέξη :<>.
6.Ο απογραφικός πίνακας που καταχωρείται δεν είναι ΑΝΑΚΡΙΒΗΣ , όπως τον΄ζει ο επιστολαιογράφος . Αποτελεί ακριβή απεικόνιση των απογραφικών στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας η οποία και καθορίζει τους οικισμούς που αναγράφονται αυτόνομα .
7. Κατά την απογραφή του 1928 εμφανίζεται ο οικισμός Παπαδουλέϊκα , πράγμα που συμαίνει ότι δεν είχε ακόμα επιβληθεί η ονομασία Κάτω Δάφνη ,η οποία εμφανίζεται ως οικισμός από την απογραφή του 1961 και ύστερα . Μάλιστα και ο οικισμός Παπαδουλεϊκα [ η απαρχή της Κάτω Δάφνης ] δεν εμφανίζεται στις επόμενες απογραφές[1940,1951]. Το ίδιο γίνεται και με την Τρύπου . Επομένως δεν είναι λάθος του συγραφέα ,ο οποίος παραθέτει τα στοιχεία όπως έχουν , εάν η Ε.Σ.Υ.Ε. δεν απέγραψε την Κάτω Δάφνη και την Τρύπου ξεχωριστά .
Το ίδιο γίνεται με την Παλαιοπαναγιά , το Βαρούσι , το Δένδρο , την Αφροδίτη ,που απογράφονται τα τελευταία χρόνια με την Ναύπακτο . Το ότι η Στατιστική υπυρεσία δεν απογράφει αυτόνομα έναν οικισμό , δεν συμαίνει ότι δεν υπάρχει, ούτε και αναφέραμε κάτι τέτοιο στο βιβλό μας. Άρα η αγανάκτηση του κ. Ζωγράφου δεν πρέπει να απευθύνεται στον συγγραφέα αλλά στούς πίνακες της Στατιστικής Υπηρεσίας και στην Δαφνώτικη βιβλιογραφία που δεν αντμετώπισε το ζήτημα .
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ Δ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ
ΑΝΤΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΠ. Ι. ΖΩΓΡΑΦΟΥ
Βέβαια αδκήθηκε ιστορικά
η Κάτω Δάφνη
Επανερχόμενοςστην επισήμανσή μου ,κατόπιν της απάντησης μέσω του εμπρός[15Μαϊου 2009]
του εξαίρετου δημοσιογράφου και συγγραφέα κ.Χαραλαμπόπουλου ,σχετικά ,με το ιστορικό του βιβλίο, έχω να διευκρινίσω , τα εξής.
ΠΡΩΤΟΝ Η ιστοπία ,δεν είναι προσωπική μας υπόθεση και δεν παίρνει συμβιβασμούς.
ΔΕΥΤΕΡΟΝ Η Δάφνη , είναι ενιαία και περιλαμβάνει όλους τους χώρους ,που περικλείουν τα οριά της, συνεπώς , σε κανένα δεν επιτρέπεται να μονοπωλεί την αρχαιότητα τησ δημιουργίας των οικισμών της .
ΤΡΙΤΟΝ Γράφετε επί λέξη στο βιβλίο σας .
Ποιο,λοιπόν,είναι το Κάτω Χωριό, γιατί το επάνω προϋποθέτει και κάτω . Και συμπεραίνετε ότι φυσιολογικά, είναι η [Άνω] Δάφνη. Με κανένα όμως στοιχείο , δεν στηρίζεται ο ισχυρισμός αυτός,διότι . Ο χώρος που βρίσκεται , η σημερινή Ανω Δάφνη ήταν ακατοίκητος προ του 1870 που υπήρχε το πάνω χωριό .[ Ίσος από τον φόβο των Τούρκων , που είχαν το Στρατηγείο τους στον Πύργο.] Επομένως ενισχύεται η άποψη ότι το λεγόμενο Τζίτζερ των αναφερόμενων από τον Πουκεβίλ 20 οικογενειών , το 1815 ήταν το εννοούμενο, [Κάτω Χωριό]
Η σημερινή Κάτω Δάφνη
Και ίσος ακόμα , κατοικείτο από ανάμεικτες , Τούρκικες και Ελληνικές οικογένειες και για τον λόγο αυτό οι τοπωνυμίες είναι ξενόγλωσσες προερχόμενες από ιδιοκτησίες Τούρκων Αξιωματούχων.
ΤΕΤΑΡΤΟΝ Ουδέποτε διανοήθηκα ,να ρίξω την ευθύνη στον καθ’.όλα άψογο διανοούμενο , συγγραφέα . Τόσο για την συγγραφή του εν λόγω βιβλίου του , όσο και για σωρό άλλων , ιστορικών συγγραμμάτων του . Τον ευχαριστώ που έδωσε την ευκαιρία ,να διορθωθούν , έστω και καθυστερημένα , ορισμένα , από τα λάθη του παρελθόντος,που προέρχονται από λανθασμένα έγγραφα και στοιχεία , καθώς και από την τοπικιστική νοοτροπία , που πλήρωσε ακριβά , από παλαιότερα μέχρι σήμερα η όμορφη Δάφνη.
Δάφνη 20 Μαΐου 2009
Σας ευχαριστώ Μετά τιμής
Ι. Ζωγράφος